Laajennettu ja virtuaalinen todellisuus

Olemme astumassa aikakauteen, jossa on mahdollista nähdä, kuulla ja tuntea erilaisia maailmoja: tietokoneen luomaa kuvitteellista maailmaa, todellista maailmaa laajennetulla informaatiolla sekä virtuaalista ja laajennettua todellisuutta yhdistävää maailmaa.

Teknologinen kehitys on siinä pisteessä, että nämä mahdollisuudet ovat yritysten ja kuluttajien ulottuvilla. Edullisimmillaan näitä teknologioita pääsee soveltamaan jo muutamien satojen eurojen laitehankinnoilla. Tekniset ratkaisut kehittyvät nopeasti ja uusia ratkaisuja sekä tuotteita julkaistaan viikoittain. Gartnerin teknologiaraportin hype-käyrän perusteella sekä virtuaalitodellisuus että laajennettu todellisuus ovat siirtymässä kehittymisnostetta myöten tuottavuuden tasolle. Arkipäiväistyneeksi, tuottavaksi teknologiaksi asti kypsymiseen Gartner arvioi 5-10 vuoden ajanjaksoa. Nykyiseen hetkeen liittyy siten riskejä, mutta myös mahtava potentiaali markkinoilla menestymiseen.

Tällä hetkellä saatavilla olevat laitteet ovat erilaisia virtuaalilaseja ja datasilmikkoja. Helpoimmillaan tekninen toteutus perustuu siihen, että älypuhelin sijoitetaan virtuaalilasien sisälle ja sen jälkeen käyttäjä pääsee nauttimaan virtuaalimaailman kolmiulotteisista näkymistä. Tulevaisuus tuo tullessaan uudenlaisia laitteita ja luultavasti jopa sellaisia, jotka vielä nyt vaikuttavat tieteiskuvitelmilta. Sitähän matkapuhelimetkin olivat vielä muutamia vuosikymmeniä sitten.

Digitalisaation näkökulmia

Ihmisten tapa hyödyntää tietotekniikkaa on muuttunut kuluneen 5-10 vuoden aikana huikeasti verrattaessa tämän vuosituhannen alkuun. Kosketusnäytölliset älypuhelimet ja tablet-tietokoneet ovat johtaneet tietoteknisten palveluiden arkipäiväistymiseen ja palveluiden moninaisuuden kasvuun. Näkemyksemme mukaan virtuaalitodellisuus ja laajennettu todellisuus on osa tätä digitaalisen maailman kehityskulkua. Tapaamme hyödyntää tietotekniikkaa tulevat täydentämään entistä monipuolisemmat välineet ja menetelmät.

Edullisimmat virtuaalitodellisuutta hyödyntävät ratkaisut ovat virtuaalilaseja, joiden sisään sijoitettava matkapuhelin toimii näyttönä.

Edullisimmat virtuaalitodellisuutta hyödyntävät
ratkaisut ovat virtuaalilaseja, joiden sisään
sijoitettava matkapuhelin toimii näyttönä
.

Onko teidän yrityksessänne mietitty virtuaalitodellisuuden ja laajennetun todellisuuden vaikutusta liiketoimintaanne? Millaisia rajapintoja ja vuorovaikutusmahdollisuuksia tuottamiinne palveluihin tai tavaroihin voikaan kytkeytyä näiden uusien teknologioiden kautta? Kuinka kommunikoitte asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa lähivuosina? Entä miten markkinointi voi hyötyä uusista tekniikoista?

Entä oletko ajatellut kuluttajana, kuinka arkipäiväsi muuttuu virtuaalitodellisuuden ja laajennetun todellisuuden myötä? Kuinka tulevaisuudessa puhut puhelut kolmiulotteisina videopuheluina, katsot vuorovaikutteisia elokuvia olemalla yksi elokuvan näyttelijöistä. Mitenteet ostoksia verkkokaupoissa, joiden hyllyt ovat kotonasi? Kotisi saattaa olla myöstulevan seikkailupelin tapahtumapaikka.

Tutkimusta ja vaikuttamista

Soveltossa seurataan virtuaalitodellisuuden, laajennetun todellisuuden ja yhdistetyn todellisuuden kehitystä sekä osallistutaan näiden teknologioiden kehittämiseen ja soveltamiseen. Olemme tutkineet asiaa käytännössä mm.Oculuksen virtuaalilasien ja Microsoftin HoloLensin avulla. Kokemuksemme mukaan olemme vasta alkutaipaleella ja paljon tulee vielä muuttumaan ja kehittymään. Muutokset tulevat olemaan monessa asiassa suuria: kokonaan uusia palveluita on mahdollista luoda näiden teknologioiden avulla.

Soveltossa on koekäytetty Microsoft HoloLensia lokakuusta 2016 alkaen.

Soveltossa on koekäytetty Microsoft HoloLensia lokakuusta 2016 alkaen.

Näkemyksemme perusteella kehityksen kelkkaan kannattaa hypätä nyt. Aikaisilla omaksujilla on etulyöntiasema virtuaalitodellisuuden ja laajennetun todellisuuden tullessa muutaman vuoden sisällä jokamiehen arkitodellisuudeksi.

Koulutusta

Koulutustarjontamme tulee sisältämään enemmänkin virtuaalitodellisuuteen ja laajennettuun todellisuuteen liittyviä koulutuksia, mutta näin alkuun yksi: Workshop: Laajennettu ja virtuaalinen todellisuus »

Lisäksi tarjoamme tästä aiheesta asiakaskohtaista konsultointia. Kysy lisää myyntipalvelustamme!

Virtuaalitodellisuus

Virtuaalitodellisuus (Virtual Reality, lyh, VR) on katsojalle heijastettu näkymä, joka peittää reaalimaailman näkymän ja korvaa sen synteettisillä olennoilla, jotka voivat olla reaalimaailman olentoja muistuttavia tai abstrakteja olentoja. Myös käyttäjän näkemä avaruus voi olla mallinnettu todellisuudesta tai sekin voi olla syntetisoitu. Myös äänimaailma voi olla keinotekoisesti muodostettu.

Laajennettu todellisuus

Laajennettu todellisuus (Augmented Reality, lyh. AR) näyttää käyttäjälle reaalimaailman reaaliaikaisena kuten se onkin, mutta käyttäjän näkemään kuvaan voidaan heijastaa todellisuutta täydentävää tietoa tekstin, kuvakkeiden, tilailmaisimien ynnä muiden lisättyjen visuaalisten tehosteiden avulla. Käyttäjä kuulee todellisen maailman äänet, mutta hänen kuulemaansa voidaan täydentää puheella, signaaliäänillä sekä muilla äänitehosteilla.

Yhdistetty todellisuus

Yhdistetty todellisuus (Mixed Reality, lyh. MR) on vapaa-asteinen sekoitus käyttäjän aistimaa todellista maailmaa, jota täydennetään laajennetun todellisuuden lisätietosyötteillä sekä virtuaalitodellisuuden synteettisillä näkyvillä ja kuultavilla tehosteilla.

Näkymä Microsoft HoloLensin läpi katsottuna. Liedellä oleva dinoraurus on Tyrannosaurus Rex sovelluksesta Actiongram.

Näkymä Microsoft HoloLensin läpi katsottuna. Liedellä oleva dinosaurus on Tyrannosaurus Rex sovelluksesta Actiongram.

Jatketaan keskustelua ja kokemusten vaihtoa

Seuraa alan kehitystä ja osallistu keskusteluun Facebookissa ryhmässä Laajennettu ja virtuaalinen todellisuus »

Jari_HoloLens_QRCode_Sovelto_600px.jpg

Laite-esittelyjä

Katso tästä videosta, kun Sovelton Jari Kotola avaa Microsoft HoloLens-paketin ja kokeilee laseja ensimmäistä kertaa.