Lean IT Foundation

Onko niin kiire ettei ehdi tekemään mitään? Paljon tekemistä, mutta vähän tuloksia? Paljon prosesseja, mutta hommat tökkii?

Hyöty

Tule oppimaan Lean-ajattelun perusteet ja miten voidaan nostaa IT-organisaation toiminta uudelle tasolle. Tämä kahden päivän kurssi aloitetaan simulaatiolla, jossa pääsee operoimaan prosesseja omin käsin!
 
Lean tarjoaa apua mm.
- asiakaskokemuksen kehittämiseen
- prosessien aitoon tehostamiseen
- ongelmien ratkontaan
- organisaation uudistamiseen ja kehittämiseen
- työtyytyväisyyden parantamiseen.
 

Kenelle?

Palvelupäälliköt, prosessipäälliköt, laatupäälliköt ja muut organisaation toimintaa kehittävät. Asiantuntijat, service desk -henkilöt ja muut jotka osallistuvat oman prosessinsa laadun parantamiseen.

Esitiedot: Esitietovaatimuksia ei ole, mutta yleinen IT-tausta auttaa. Tervetuloa mukaan!

Miksi?

Lean IT on välttämätöntä valmistautumista tulevaisuuteen. Organisaatioiden toimintatavat ovat umpikujassa tehokkuuden ja asiakasarvon kasvattamisessa. Lean IT avartaa ajattelua siitä, miten asioita voisi tehdä toisin. Lean-ajattelu laajentaa mm. ITIL®:in IT-palveluhallinnan parhaita käytäntöjä. Kuka tahansa IT-palveluiden kanssa työskentelevä hyötyy niistä. Lean-ajattelun periaatteet auttavat myös ymmärtämään haasteita, joiden kanssa asiakkaat kamppailevat.

Sovelton kouluttajat ovat alansa huippuja ja heillä on pitkä käytännön kokemus IT-palvelunhallinnasta sekä osaamista ja perspektiiviä Lean toimintatapojen soveltamisesta käytännön ongelmiin. Kurssi ei ole kuivaa teoriaa, vaan kurssilla keskustellaan kokemuksista ja todellisen maailman käyttökohteista.

Miten?

Ilmoittaudu heti ja opi IT-organisaatioiden seuraava iso kehittämismahdollisuus jo nyt!

Materiaali:

Kurssilaiset saavat suomenkielisen version erittäin suositusta "Tätä on Lean" -kirjasta. Varsinainen kurssimateriaali on englanninkielinen. Kurssilla käytetään Sovelton yhteistyökumppanin Quint Wellington Redwoodin tuottamaa APMG:n virallisesti hyväksyttyä materiaalia.
 

Testi:

Sovelton testikeskuksesta

Lisätietoja:

ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited.

1. päivä

Lean simulaatiopeli

  • Prosessimaisen toiminnan haasteita
  • Miten ongelmat ilmenevät prosessimaisessa toiminnassa?
  • Miten prosesseja voi organisoida tehokkaammiksi?

Johdanto Lean-ajatteluun

  • Mitä Lean on?
  • Lean ajattelun historia
  • Toyota
  • Tuotantoteollisuuden Leanista palvelualojen Lean ajatteluun

Asiakas-ulottuvuus

  • Arvon muodostuminen asiakkaalle
  • Voice of the Customer (VOC)
  • Critical to Quality (CTQ)

Prosessi-ulottuvuus

  • SIPOC prosessimallinnus
  • Arvovirtakaaviot (Value Stream Mapping)
  • Takt time, Push/Pull, Flow

Vaihtelun teoriaa

  • Satunnaisvaihtelu vs. erityssyyt
  • Vaihtelun vaikutus prosesseihin

Harjoituksia ja keskustelua päivän aikana

2. päivä

Suorituskyky-ulottuvuus

  • Mittarit, KPIt
  • IT:n ohjausmekanismit
  • Kyvykkyydet

Organisaatio-ulottuvuus

  • Teknologialähtöisyys vs. asiakaslähtöisyys
  • Päätöksenteon hajauttaminen
  • Visuaalinen johtaminen
  • Kanban-taulut

Jatkuva parantaminen

  • Ongelmien ratkonnan tärkeys

Ongelmien ratkonta

  • PDCA
  • DMAIC menetelmä

Käytös ja asenne

  • Lean käytösmallina
  • Tapojen purkaminen ja luominen
  • Muutoskertomukset

Vastuuhenkilö


Nestori Syynimaa

haluatko_opiskella_heti_270px.jpg

Tämä kurssi asiakaskohtaisena?

Koulutuksia järjestetään myös asiakaskohtaisina toteutuksina

Ota yhteyttä myyntipalveluumme soittamalla puh. 042 42 21 21 tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen myyntipalvelu@sovelto.fi
niin järjestetään teille oma kurssi.

Jaa tämä sisältö: